Hallå där… Henrik Melin från Alingsås Handel

Publicerad den 23 juli 2020

Henrik Melin är en av medlemmarna i styrgruppen för Det finns i Alingsås som består av representanter från ett antal intresseföreningar och organisationer som på ett bra sätt täcker in Alingsås näringsliv, föreningsliv och kommunen. Henrik representerar Alingsås Handel (vice ordförande) och är till vardags centrumledare för Vimpeln Köpcenter.

Hallå där Henrik Melin…

1. Du har en speciell relation till namnet Det finns i Alingsås, då det figurerade när Vimpeln gjorde kampanj med Storken får några år sedan, just under namnet Det finns i Alingsås. Hur känns det nu när det blir ett namn som hela Alingsås samlas under?
– Det känns riktigt bra! Tanken bakom ”Det finns i Alingsås” är genomtänkt och ett strategiskt bra koncept som funkar för alla verksamheter i Alingsås!

2. Varför är samverkansplattformen Det finns i Alingsås och det gemensamma digitala skyltfönstret viktigt?
– Nu har vi en gemensam plattform att utgå ifrån, vi gör saker tillsammans i samverkan, lite som 1+1=3 och det gynnar alla i Alingsås, allt från näringslivet, föreningslivet till besöksnäringen! Det digitala skyltfönstret blir en viktig kanal där vi ”trattar ner” mycket av det som händer i Alingsås, allt på ett ställe så att säga.

4. Vad är din vision med Det finns i Alingsås-samarbetet om du blickar lite framåt?
– Jag tycker att det är startskottet till en bredare samverkansform i Alingsås och personligen så tror jag detta kanske kan bli grunden till ett framtida näringslivsbolag eller en förening för alla former av stads- och platsutveckling.

5. På vilket sätt tror du handeln i Alingsås kan dra nytta av Det finns i Alingsås-initiativet?
– Handel är idag ett av de främsta anledningarna till att man åker någonstans, det tillsammans med allt det fantastiska som Alingsås har att erbjuda besökarna och alingsåsarna gör Alingsås står sig starkt i konkurrensen med andra orter. Via vår nya hemsida, Facebook och Instagram så kan vi kommunicera ut allt detta och det tror jag blir riktigt bra!

6. Hur ser det ut för din/er verksamhet just nu med tanke på omständigheterna och hur ser det ut framåt?
– Vimpeln, där jag är centrumledare, klarar sig faktiskt relativt sett väldigt bra. Vi tappade aldrig kundflödet på samma sätt som andra köpcentrum runt om i Sverige och flera butiker har bibehållit sin omsättning eller till och med ökat under coronakrisen. Om vi gemensamt sprider ”Det finns i Alingsås” i våra sociala nätverk där vi visar hur bra Alingsås är så tror jag att sommaren i Alingsås kommer att bli riktigt bra med många tillresta besökare som kommer hit och upplever vår stad!

7. Hur firar du sommaren?
– Jag och mina söner tillsammans med några vänner skall fjällvandra och förhoppningsvis så står vi på toppen av Kebnekaise i mitten av juli, det är sommarens stora aktivitet (vilket de lyckades med av bilden att döma, red:s anm.). Utöver det så blir det nog ett par utflykter till kusten och salta dopp men annars så kommer jag hålla mig i Alingsås så klart ?!

tree